Wij zijn bestuurskrachtig genoeg!

Hoe teamAcademy helpt ...

Drie gemeenten krijgen in 2005 het voordeel van de twijfel. Hun bestuurskracht blijkt na meting tegen te vallen en zij mogen gedrieën een experiment aangaan: het samenvoegen van hun ambtelijke organisaties. Bij deze samenvoeging staat de versterking van de kwaliteit van de ambtelijke organisatie en het verminderen van de kwetsbaarheid met behoud van de zelfstandigheid van de drie lokale besturen centraal. Deze vorm van samenwerking – afgeleid van Samen en toch apart (SETA) – was toen uniek voor Nederland.
Het idee wordt echter met gemengde gevoelens ontvangen bij hun provincies en leidt tot de afspraak om in 2011 de bestuurskracht opnieuw onafhankelijk te onderzoeken volgens een vooraf vastgesteld profiel.
Vijf jaar later … Er hangt veel af van de resultaten van dit onderzoek. Bestuurskracht is immers het vermogen van een gemeente om wettelijke en autonome taken én de ambities die een gemeente heeft adequaat uit te voeren en hiervoor in de bestuurlijke en maatschappelijke context de juiste verbindingen aan te gaan. Bestuurskracht is dus van belang, omdat het in staat stelt om je rol als gemeente richting inwoners, maatschappelijke partners, buurgemeenten, regionale partners en andere overheidsorganen zoals de provincie en rijk te vervullen.

De adviseurs van teamAcademy gaven leiding aan dit complexe onderzoek. Zij hebben het vermogen én de ervaring om vanuit een gedegen onderzoeksaanpak meervoudige (beleidsgerichte) prestatievraagstukken bij de overheid te analyseren, te evalueren en – indien gewenst – in een leer- en verandertraject te brengen. Wij werken volgens een onafhankelijke en integere benadering en hebben daarbij een zeer goed ontwikkeld gevoel voor de politiek-bestuurlijke context.
Wij zijn objectief (navolgbaar en reproduceerbaar), leveren maatwerk in normering (geen “one size fits all”, maar ter aanvulling op de objectieve criteria houden wij rekening met de opgaven en ambities per gemeente), committeren ons aan een leer- en ontwikkelperspectief (u stelt zelf de criteria, normen en leerambities definitief vast) en leveren een expertoordeel (wij reflecteren op de onderzoeksbevindingen en geven ons expertoordeel).

Back to Top